HEPİMİZİN cebinde kimlik
kartlarından ehliyete, pasaporttan kurumsal kimlik kartlarına kadar çok sayıda
kim olduğumuzu, ne iş yaptığımızı gösteren veya iş yapabilmek ya da yurt dışına
seyahat edebilmek için gerekli çok sayıda kimlik kartı mevcut. Bunların
üzerinde de fotoğraflarımız yer alıyor. Ülke nüfusu dikkate alındığında ve
kimlik kartlarımızın çokluğu göz önüne getirildiğinde yüz milyonlarca fotoğrafın
varlığından söz ediyoruz. Bu da vesikalık ya da çok daha genişletilmiş hâliyle “headshot”
fotoğrafçılığının önemini artırıyor.
Aslında
portre fotoğrafçılığının bir alt türü headshot fotoğrafçılığını kimlik
fotoğrafçılığı olarak ele almak doğru olmaz. Çünkü headshot fotoğraf, kişinin
tutum, karakter ve kişiliği gibi daha fazla detayı içinde barındırır.
Kimlik
fotoğraflarında yüz çok önemlidir. Ayrıca kimlik fotoğrafları çok fazla duygu
barındırmazlar. Kişinin karakteri ya da tutumuna ilişkin çok fazla bilgi
içermezler ama headshot fotoğrafçılığında tüm bunlar fotoğrafta yer alır.
Headshot
fotoğraf çekerken kimin fotoğrafladığının ve fotoğrafın nasıl kullanılacağının
bilinmesi gerekir. Headshot fotoğraflar, genelde bir yazı veya benzer bir durum
ile birlikte kullanılırlar. Bu nedenle headshot fotoğraflar, kullanıldıkları
durumu destekler ve anlatır nitelikte olmalıdırlar. Headshot fotoğraf bu hissi
uyandırmalıdır.
Headshot
fotoğraflarda fotoğrafın bir hikâye anlatması ve fotoğrafa bakanlarda bir duygu
oluşturması önemlidir. Aksi hâlde o fotoğraf, vasat bir fotoğraf olarak kalır. Özellikle
vesikalık fotoğraflarda zemin rengi ve ışık çok önemlidir. Vesikalık
fotoğraflarda beyaz zemin ve yumuşak ışık sıklıkla kullanılır. Fakat bazen
headshot fotoğraflarda sert ışık kullanmak da etkileyici sonuçlar verir.
Headshot
fotoğraf çekmeye yeni başlayanlar, iç mekân çekimleriyle başlarlarsa daha çabuk
mesafe alırlar. Örneğin bulutlu bir havada pencereden sızan ışık ile çekilen
bir headshot fotoğraf, çoğu zaman etkileyici olacaktır.
Headshot
fotoğraflar, genellikle insan yüzüne odaklı fotoğraflar olduğu için yüzdeki her
detay veya yüze yansıyan her türlü duygu son derece önemlidir. Her ne kadar
headshot fotoğraflarda arka plân son derece önemli olsa da insan yüzü çok daha
önemli olduğu için özellikle baskın bir duygu oluşturulmak istendiğinde arka
plânın tamamen flulaştırılması gerekir.
Fotoğraf makineleri ve kameralar çoğu insan için ürkütücüdür, daha doğru bir ifadeyle gerginlik sebebidir. Fotoğrafının çekildiğini gören ya da hisseden biri genellikle gerilir. Hatta bazı durumlarda bunu tehdit olarak bile algılayabilir. Böyle durumlarda fotoğraflanan kişiyle konuşulması ve onun rahatlatılması gerekir. İyi bir headshot fotoğrafçısı bunu başarabilmelidir.