FOTOĞRAFÇILIK türleri
içerisinde sanatsal tasarım ve kompozisyonların hâkim olduğu en önemli tür, hiç
şüphesiz güzel sanatlar fotoğrafçılığıdır. Mesele sanat olunca, güzel sanatlar
fotoğrafçılığı manzara ve portre gibi çok sayıda alanda kendini hissettirir.
Bir
işte sanatın ortaya çıkabilmesi için o işi icra eden kişinin bakış açısının
farklı olması gerekir. Ayrıca farklı bakış açısının anlatıya da yansıması
gerekir. Bunun yanı sıra sanatsal anlatılarda, sanat temelli kompozisyonlar ve
bunun yansımaları fotoğrafa hâkim olduğu için anlatının amacının ticarî amaca
sahip olmaması gerekir. Yani amaç, ortaya çıkan eseri pazarlamaya yönelik
olmamalıdır. Anlatı hep en önde olmalıdır.
Örneğin
vesikalık portreler pek fazla sanatsal anlatılar barındırmazlar ama tecrübe,
hüzün ya da sevinç gibi bir kavram veya duyguyu güçlü bir şekilde anlatıya
dönüştüren portre fotoğraflar, güzel sanat fotoğrafıdırlar.
Estetik
olarak çekici olan, hem imgesel, hem de anlatı olarak ilgi uyandıran ve bunların
sonucu olarak güçlü bir etkileşim ortaya çıkaran fotoğraflar, güzel sanatlar
fotoğrafçılığının en önemli fotoğraflarıdır. Bir fotoğrafı güzel sanatlar
fotoğrafı yapan özelliklerden biri de fotoğraftaki imgesel anlatıdır. Anlatının
imgesel olması fotoğraftaki etkileşimi artırır. Bu da fotoğrafla oluşturulmak
istenen algı ve anlatıdaki derinliği çok daha güçlü kılar.
Bazen
ideal şartlar oluşmadığı için fotoğraflarda istenen etki, zayıf bir estetik ve
buna bağlı olarak kısır bir etkileşim olarak ortaya çıkabilir. Ama
kompozisyonun temeli uygunsa fotoğraf düzenleme programları ile ışık, pozlama
ve renk ayarları ile oynanarak sözünü ettiğim zayıflıklar giderilip istenen
fotoğraflar elde edilebilir.
Güzel
sanatlar fotoğrafçılığında estetik, etki ve etkileşim önemli olduğu için
diyafram, enstantane ve ISO gibi, fotoğrafa farklı etkiler katan ögeler ustaca
kullanılmalıdır. Bunun için de fotoğraf makinesinin özellikleri çok iyi
bilinmelidir.
Temel
kompozisyon kurallarını bazen çiğnemek sanatsal fotoğraflar ortaya çıkarabilir.
Onun için güzel sanatlar fotoğrafçılığında temel kompozisyon kurallarının
dışına çıkmaktan çekinilmemelidir. 100 karenin 99’u temel kompozisyon
kurallarını ihlâl etmekten dolayı çok kötü sonuçlar ortaya çıkarsa da kalan bir
fotoğrafta sanatsal anlatılar elde edilebilir.
Bakış açısındaki zenginliği sağlamak için güzel sanatlar fotoğraflarının sergilendiği sergiler veya müzeler gezilerek sergilenen örnekler üzerinden bu zenginliği sağlamak, çekimler sırasında çok fazla işe yarayacaktır.