GERÇEK dünyayla doğrudan
ve derin ilişkisi olmayan nesne ya da doku gibilerinin yansıtılmasından oluşan
soyut fotoğrafçılık, fotoğrafçılık türleri içerisinde en sanatsal olan
türlerden biridir.
Soyut
fotoğrafçılıkta bazı fotoğrafçılık kuralları özellikle ihlâl edilir. Örneğin
fotoğraftaki netlik ve sadelik gibi unsurlar göz ardı edilerek soyut
fotoğraflar çekilebilir. Meselâ fotoğraf içerisinde tüm objelerin titreşimli
bir şekilde kadraja yansıdığı fotoğraflar, ışık etkisi ile birlikte çok güzel
soyut tasarımlar ortaya çıkarabilir. Sokakta yürüyen insanlar veya yolda seyir
hâlinde olan araçlarla bu şekilde fotoğraflar çekilebilir. Bunun için fotoğraf
makinenizi biraz sarsmak yeterli olacaktır. Tabiî bunu yaparken enstantane
öncelikli bir mod kullanmak gerekir.
Soyut
fotoğrafçılıkta günlük hayatta gözün alışık olduğu görüntülerin dışına çıkmak
gerekir. Örneğin normal şartlarda insanların bir objeyi gözledikleri açının
dışında kalan açılardan söz konusu obje fotoğraflanarak soyut etkiler
oluşturulabilir. Meselâ bir objeyi yukarıdan veya aşağıdan dikine fotoğraflamak
da böyle sonuçlar verebilir.
Soyut
fotoğrafçılıkta özellikle yansımalı alanların fotoğraflanmasında çift pozlama
yapmak derin soyut etkiler oluşturabilir. Örneğin bir göle yansıyan objelerin
çift pozlamayla fotoğrafının çekilmesi, gerçeküstü kareler ortaya çıkaracaktır.
Karanlık
yerlerde küçük aralıklardan yansıyan ışığın oluşturduğu şekiller veya gölgeler
de soyut fotoğrafçılık açısından fırsatlar sunar. Bu tür fotoğrafların siyah
beyaz çekilmesi, oluşan etkiyi daha da derinleştirir.
Soyut
fotoğrafçılıkta kontrastın olduğu alanlar, birbiriyle uyumlu desenler veya
renkler ile geometrik etkiye sahip şekiller soyut etkiler için fazlasıyla alan
sunarlar. Soyut fotoğraflar çekmek için bunlara odaklanmak etkili
kompozisyonlar oluşturmak açısından yeterli olacaktır.
Makro
çekimler de soyut fotoğrafçılık açısından son derece önemlidir. Özellikle
objelerin görülmeyen dokuları bu anlamda fazlasıyla ilham vericidirler.
Manzara
fotoğrafları çekerken ışık, rüzgâr ve yağmur gibi olayların objelere
yansımaları da soyut fotoğrafçılık için bulunmaz fırsatlar oluşturur.
Objelerin
soyut etkiler oluşturacak şekilde yarım kadrajlanması, daha doğrusu objelerin
bir kısmının kadrajlanması da ilgi çekici kareler ortaya çıkaracaktır.
Örnekleri
çoğaltabiliriz. Ama örneklerden de anlaşılacağı üzere, soyut fotoğrafçılığın
belli sınırları yoktur. Kişinin soyutlama yeteneğine bağlı olarak her obje veya
her durumdan soyut fotoğraflar çekmek mümkündür. Fakat bunun için soyutlama
yeteneğinin biraz geliştirilmesi gerekir.