Fotoğraf ve fotoğrafçılık üzerine didaktik notlar (24)

Makro fotoğrafçılık, detayın çok fazla öne çıktığı bir tür olduğu için kompozisyon ve teknik hatalar hemen göze çarpar. Bu nedenle makro fotoğrafçılıkta bu tür hatalar çok göz ardı edilebilir değildir. Bir başka deyişle diyafram, enstantane, pozlama, ISO gibi teknik detaylar son derece iyi hesaplanmalı ve fotoğrafa neredeyse sıfır hatayla yansıtılmalıdır.

FOTOĞRAFÇILIK alanında en zevkli ve hayata dair detayların en fazla keşfedildiği alanların başında “makro fotoğrafçılık” geliyor. Makro fotoğrafçılık, küçük ve rutin işlerimiz arasında fark etmediğimiz detaylara odaklandığı için insandaki farkındalık düzeyini arttıran bir tür olarak da öne çıkıyor.

Bazıları makro fotoğrafçılığı doğa fotoğrafçılığının bir parçası olarak görüyor ve makro fotoğrafçılığı daha çok çiçek, böcek ve doğadaki benzer ögelerin fotoğraflanması olarak algılıyor. Hâlbuki makro fotoğrafçılık, sadece doğadaki detaylara yönelmez; hayatın içerisindeki hemen hemen her küçük detay, makro fotoğrafçılığın ilgi alanına girer. Örneğin çöp yığınları içerisinde dikkat çeken bir küçücük nesnenin fotoğrafı ilgi uyandıracaktır.

Makro fotoğrafçılık, detayın çok fazla öne çıktığı bir tür olduğu için kompozisyon ve teknik hatalar hemen göze çarpar. Bu nedenle makro fotoğrafçılıkta bu tür hatalar çok göz ardı edilebilir değildir. Bir başka deyişle diyafram, enstantane, pozlama, ISO gibi teknik detaylar son derece iyi hesaplanmalı ve fotoğrafa neredeyse sıfır hatayla yansıtılmalıdır.

Ayrıca altın oran, perspektif, derinlik ve paralellik gibi kompozisyon kuralları da fotoğrafa eksiksiz yansıtılmalıdır.

Makro fotoğrafçılık netlemenin çok yakından yapıldığı bir alan olduğu için kullanacağınız lensler büyük önem arz eder. Günümüzde piyasada çok farklı makro lensler bulunabilmektedir. Makro lensler, teknolojik olarak diğer lenslerden diyafram açıklığı ve sessiz netleme gibi özelliklere sahip olduğu için pahalı lenslerdir. Bazı fotoğrafçılar, yüksek lens fiyatlarından dolayı körük ve uzatma küpü gibi aparatları kullanarak makro çekim yapmayı deniyorlar. Bunlar belli oranda makro çekim yapmayı sağlasa da makro fotoğrafçılık için gerekli niteliği çoğu zaman sağlamazlar.

Makro fotoğrafçılıkta hareket hissinin fotoğrafa yansıtılması gerektiği durumlarda tripod kullanmak gerekir.

Makro fotoğrafçılık yakından ve detay çekimleri içerdiği için projektör gibi yardımcı kaynaklar aracılığıyla ışıktan yararlanma çok olası olmayabilir. Bu nedenle makro fotoğrafçılıkta en uygun çekim zamanı gün ışığının yeterli olduğu zamanlardır. Doğada çekim yapıldığı zamanlar ise altın saatler olarak nitelendirilen sabah saatleri ile akşam gün batmadan 1 saat önceki vakitlerdir.

Özellikle doğadaki canlıların çekimlerinde kompozisyonda alan derinliği veya arka planın flu olmasının istendiği durumlarda canlıların ürküp kaçma olasılığı nedeniyle aynı kadrajın yeniden yakalanmasının zor olduğu durumlarda makinenin diyafram öncelikli modda bulunması önemlidir.

Objenin hareketinin yakalanmasının istendiği durumlarda ise makinenin enstantane öncelikli modda bulunması hareketin yakalanması için önemlidir. Çünkü objeler canlılar olduğunda istenen hareket için ikinci bir tekrar olması güçleşir.