FOTOĞRAFÇILIĞIN en önemli
dallarından biri de hiç şüphesiz sokak fotoğrafçılığıdır. Çünkü doğallığın ve duyguların
en zirvede olduğu, mekân karakterinin en iyi yansıdığı yerler sokaklardır. Bu
nedenle sokak fotoğrafçılığı son derece önemlidir.
Öyle
ki, sokak fotoğrafçılığında mizansen ve stüdyo ortamı oluşturulamaz. Bu nedenle
olan, olduğu gibi fotoğrafa yansır. Bu özelliklerinden dolayı sokak
fotoğrafçılığında teknik biraz geri plânda kalır gibi görünse de bu tür
teknikten azade değildir.
Geniş
açılı lenslerle daha fazla alan, daha fazla anlam
Sokak
fotoğrafçılığında belgesel tadında kareler elde edileceğinden, fotoğraf,
içeriği itibariyle güçlü mesajlar da taşır. Sokak fotoğrafçılığında geniş açılı
lensler kullanmak daha fazla alanı, dolayısıyla daha fazla anlamı kadraja dâhil
etme fırsatı vereceğinden, geniş açılı lensler, tercih edilenlerin başında
gelir. Tele objektifler bütünleşik anlamı parçalayacağından, sokak
fotoğrafçılığında bu lens türü, tercih edilen bir tür değildir.
Sokak
fotoğrafçılığında anlık kareler önemli olduğundan, makine ayarlarının önceden
yapılmış olması önem arz eder. Çünkü anı kaçırdığınızda o anı bir daha
yakalamak mümkün olmayabilir. Bunun için enstantane öncelikli mod ve otomatik
ISO tercih edilirse an daha kolay yakalanmış olur.
Gezin
ve gözleyin
Geniş
açılı bir objektif ve uygun makine ayarlarından başka bir ekipmana ihtiyaç
duyulmayacağından, sokak fotoğrafçılığında sürekli gezerek zengin içerikler
bulmak gerekir. Yerinde bir binanın gölgesi, yerinde perspektif etkisi oluşturan
yan yana ya da arda arta dizilmiş objeler, sokaktaki insan meşguliyetleri sokak
fotoğrafçılığının ruhuna çok şey katacağından, olabildiğince sokağı gözlemek
gerekir.
Etik
sorunlara pratik çözümler üretin
Sokak
fotoğrafçılığında tartışılan en önemli husus, fotoğraflanan kişiler ve mekânların
sahibinden izin alınıp alınmayacağı sorunudur. Fotoğraflanan kişiden izin
alarak çekilen fotoğraf doğallığı bozar. Ama izin almadan fotoğraf çekmek de
etik açıdan doğru değildir. O nedenle bu konu, sürekli tartışılan bir konudur.
Fotoğraf
çekilen kişiden izin alacaksanız, o kişiyle konuşup onu rahatlatmanız gerekir.
Ama anlık duygu ya da oluşan anlamları kadraja yansıtamama riski nedeniyle
izinsiz fotoğraflar çekseniz bile bunu çektiğiniz insanlara sonradan söylemek
gerekir. Çektiğiniz fotoğrafları insanlara gönderme sözü verirseniz, insanlar
genellikle fotoğrafın çekilmesine itiraz etmezler. Bu etkili yöntemi kullanın.
Sokak
fotoğrafları belge niteliğindedir
Sokak
fotoğrafçılığı bazen tek bir kareyle bir hikâyeyi özetleyebilir. Bu nedenle
kadraja aldığınız alanların hikâyeye olan katkısını düşünmek ve ona göre
kadrajlamak gerekir. Bu son derece önemlidir. Çünkü bu tarz fotoğraflar, arşiv
niteliği taşıyan ve belge olarak kullanılabilecek fotoğraflardır.
İnsan
unsurunu eksik etmeyin
Sokak
fotoğrafçılığında arka plân ya da kadrajın içerisinde kalan bazı renkli
nesneler fotoğraftaki ana anlamı kamufle edebileceğinden, böyle durumlarda
siyah beyaz fotoğraflar çekmek, anlamı kamuflajdan kurtarır. Ayrıca siyah beyaz
çalışan fotoğraflar çok etkileyici olur.
İnsan, bulunduğu yeri anlamlı kılan en önemi unsurdur. O nedenle sokak fotoğraflarında insan unsurundan olabildiğince yararlanmak gerekir. Örneğin boş bir sokak yerine o sokakta yürüyen bir insanın dâhil olduğu sokak fotoğrafı daha anlamlı olacaktır.