FOTOĞRAFÇILIK üzerine kaleme
aldığım yazı dizisinin son bölümünde, fotoğrafta kompozisyon konusu içerisinde
yer alan ufuk çizgisi, derinlik ve çerçeve konusunu irdelemeye çalışmıştım.
Bu
yazımda da kompozisyon konusunun en önemi alt başlıklarından boşluklar, grafik
ve şablonik etkiler, yalınlık ve odak konularını irdelemeye çalışacağım…
Boşluklara
dikkat!
Kompozisyon
söz konusu olduğunda bir diğer önemli husus da fotoğraftaki boşluklardır.
Ağaçlar,
gökdelenler, geometrik şekilli evler gibi ana objelerin olduğu fotoğraflarda
hem gözü rahatlatmak, hem fotoğraftaki anlamı bütünleşik ve güçlü kılmak için
boşluklar bırakılmalıdır.
Örneğin
üçgen çatılı bir ev fotoğraflanırken, üstten, alttan ve yanlardan boşluklar
bırakılması fotoğrafı rahatlatacaktır.
Daha
önce de değindik ama yeri gelmişken hatırlatmakta fayda var. Bakış yönüne doğru
bırakılan boşluklar fotoğrafta çok önemlidir. Örneğin portre fotoğraflarda
kişinin bakış yönündeki boşluk, arta kalan boşluktan daha fazla olmalıdır. Bu
durum hayvanlarla ilgili çekilen fotoğraflar için de geçerlidir.
Grafik
ve şablonlara dikkat!
Kompozisyondaki
önemli unsurlardan biri de fotoğrafa grafik etkisi katacak anlamlı geometrik ya
da şablonik şekillerin kadraja yansıtılmasıdır. Bu tür şekiller her zaman ilgi
çeker ve fotoğraftaki anlamı güçlü kılar.
Örneğin
daire, elips, üçgen şekiller ya da harflere benzeyen işaretler uygun biçimde
kadraja yerleştirilirse fotoğrafın etkisi artar.
Yalınlık
neden önemli?
Kompozisyon
konusunun bir diğer önemli unsuru da yalınlıktır.
Yalınlık,
fotoğrafta ilk anlamıyla anlaşılmamalıdır.
Örneğin
masmavi bir gökyüzünde bir kuş ya da uçsuz bucaksız bir deniz ortasında gemi
yahut da benzer bir görüntü yalın kabul edilebilir ama arka fonun karışık
olduğu fakat ana objenin anlamının çok güçlü olduğu fotoğraflar da yalın
fotoğraflar olarak kabul edilir.
Örneğin
bir sanat atölyesinde çekilen fotoğrafta ana obje çok güçlü ise, arka plânda
kalan karmaşık yapılar kaos doğurmaz. Hatta tam tersi, bütünleyici bir rol
oynayabilirler.
Odağı
kaybetmeyin!
Fotoğrafta
kompozisyon konusunun en önemli alt başlıklarından biri de ilgi odağı
konusudur.
Her
fotoğrafta bir ilgi odağı vardır. Bu ilgi odağı fotoğrafın bütünleşik anlamını
sağlayan en önemli unsurların başında gelir. İlgi odağı genellikle fotoğrafın
merkezinde yer alır. Özellikle bina, heykel, gün doğumu ve gün batımı
fotoğraflarında ilgi odağı ortadadır.
İlgi
odağı bakış yönüyle de yakından ilgilidir. Öyle ki, bazen bakış yönünden dolayı
fotoğrafa bütünleşik anlam katan ilgi odağı, bazen fotoğrafın sağına veya
soluna kayabilir.
(Devam
edecek…)