GELİŞMİŞ bir teknolojik donanıma sahip olmanın
başarılı bir mobilizasyonu yanında getireceği düşüncesi, ancak kâr ve ticârî
kaygılarla yönetilen bir düşüncenin ürünü olabilir. Bu anlamda dijital donanımı
anlamlı kılan kullanıcı/toplum desteğinin teknolojinin verimli kullanımına
etkisi çoğu alanda göz ardı edilmiştir.
Bugün
dijital mobilizasyon ve inovasyon sürecine sosyal katılımın önemini anlamış ve
uygulamaya koyabilmiş olan Tayvan, Covid-19 gibi küresel çaplı bir krizin
yönetiminde, teknoloji donanımı anlamında nicelikten ziyâde niteliğin önemini
ortaya koymuştur.
Bu çalışma, bu anlamda sosyal inovasyonun önemini, ona adım adım, devlet ve toplum arasındaki güveni inşâ etme üzerine kurulu, kendine has bakış açısıyla ulaşmış olan Tayvan Modeli üzerinden ifade etmeyi amaçlamaktadır.
“Biz demokrasiyi, sadece birkaç kişinin milyonlarca insanla konuşması değil, o birkaç kişinin milyonlarca insanı dinlemesi için değiştirebileceğimiz ve geliştirebileceğimiz bir dizi teknoloji olarak görüyoruz.” (Audrey Tang, Tayvan Dijital Teknoloji Bakanı)
Giriş
Tayvan’ın, Çin’in
anakarasının güneydoğu kıyılarının 160 kilometre açığında yer alan bir ada
ülkesi olarak Çin’e karşı yakınlığı ve Çin’le arasındaki uçuş yoğunluğu göze
alındığında Yeni Tip Koronavirüs hastalığı (Covid-19) açısından sayıca Çin’den
sonra ikinci sırada yer alması bekleniyordu (Duff-Brown, 2020). Dahası, virüs
ortaya çıktığında, milyonlarca Çinli ve Tayvanlının tatil için seyahat etmesi
beklenen Çin yeni yılı arefesi idi.
Buna rağmen Tayvan,
kurumlar arası iş birliği, veri paylaşımı ve insan sermayesi ile kaynakların
zamanında mobilize edilmesinin ve daha birçok kendine has nüansın ön plânda
tutulduğu benzersiz bir dizi salgın yönetimi sayesinde hem literatürde, hem de
medyada şüphesiz bu sürecin başarı ikonu hâline geldi.
Tayvanlı sanayi uzmanı
Kai-Fu Lee’nin (李開復) de dediği gibi, Tayvan gibi küçük bir ülke, Çin ve ABD gibi
en gelişmiş teknolojik donanımlara sahip yapay zekâ devlerine bile böylesi
karmaşık ve hızlı gelişen bir salgın hâlinde, sahip olunan teknolojik
donanımının boyutunun, o donanımı anlamlı kılacak bir kullanıcı/toplum desteği
olmadan etkisini yitirdiğini kanıtlamış oldu (Lanier and Weyl, 2020).
Toplumun verdiği destek, başta can ve
mal güvenliği olmak üzere, toplumun sosyal ve maddî haklarının devlet
tarafından ne ölçüde korunup korunmadığına bağlıdır. Toplumun devlete ilişkin
algısını etkileyen ve yönlendiren kültürel, dinsel, ekonomik, politik,
sosyolojik ve psikolojik birçok faktör mevcûttur (Dinler, 2003). Holsti (1996),
“meşruiyet” kavramıyla toplum desteğini şöyle açıklar: “Devletin yasa, emir ve
eylemlerinin toplum gözünde kabul görülüp uyulmasını düzenleyen bir güven
ilişkisidir. Diğer bir ifadeyle meşruiyet, toplumun devlete karşı olan
davranışlarının ölçüsüdür. Bu ölçü devlete ya da kamu kurumlarına duyulan güven
ve bu kurumlarının hizmetlerine karşı toplumun memnuniyeti ile doğru
orantılıdır.” (Adaman ve Çarkoğlu, 2000)
Toplum ve devlet arasındaki bu güven,
yazılı olmayan, bireyle devlet, bireyle kamu yönetimi ve bireyle toplum
arasındaki etkileşimden oluşan ilişkiler sistemidir. Bu ilişki psikolojik bir
sözleşme gibi taraflara görevler ve haklar yükleyerek ve birbirini sürekli
olarak şekillendirerek ilerler. Karşılıklı güven için “bu sözleşmenin
vazgeçilmez maddesi” denilebilir (Turan
vd., 2017). Karşılıklı güveni sağlayan, her devlet ve toplumda kendine
özgü sebeplerle gelişen etik ölçüler vardır (Steiner and Steiner, 1985; Adaman
ve Çarkoğlu, 2000). Bunlardan en temel olanları; adâlet ilkesi, faydacılık,
insan hakları ilkesi ve bireysellik ilkeleridir (Longenecker vd., 1988; Turan
vd., 2017).
Bu ilkelerin taraflar tarafından dengede
tutulması, özellikle bugünkü küresel salgın ortamında, alınan önemlerin
uygulanabilirliğini etkilemesi dolayısıyla hayatî bir önem taşır. Bu yolda Tayvan, Covid-19 gibi küresel bir salgının
yönetiminde başrolün toplum ve toplumla kurulan sağlıklı bir iletişimden
geçtiğinin tespitini yapabilmiş olması ile farkını ortaya koymuştur. Bugüne
kadar literatürde Tayvan’ın bu tespiti yapabilmiş olmasının arkasında,
2003’teki SARS deneyiminden çıkarılan derslerin etkili olduğu ya da bilgiyi
daha verimli kullanmanın bir yolu olan veritabanlarını birleştirmek için iş
birliğine dayalı bir stratejiyi benimsemiş olduğu savunuldu. Ancak bu,
Tayvan’ın neden hayatî değerdeki bilgilerin topluma ulaştığından emin olmak
için gösterdiği bu denli üstün gayreti açıklamaya yeterli olmayacaktır.
Bu çalışma, henüz hak ettiği
değere ulaşmamış daha birçok faktör olduğunu saptamıştır ve bunları incelemeyi
hedeflemektedir. Bunun ötesinde, Covid-19’un dünya çapında sürekli yayılması
göz önüne alındığında, bu çalışma, toplum ve devlet arasındaki güven
ilişkisinin, Tayvan’da alınan önlemlerin bu kadar hızlı bir şekilde
uygulanabilmesinde ve bu yolda atılan adımların büyük bir salgını önlemede
başarılı olmasında oynadığı rolü değerlendirerek, diğer ülkelere mevcût salgın
mücadaleleri için tamamlayıcı bir örnek oluşturabilir.
Son olarak bu çalışma,
mevcût krizin ötesinde, dijital teknolojiye ve ülkelerin bu teknolojinin
kullanımına yönelik tutumlarına küresel bir düzen getirmek için yarışan,
Amerika Birleşik Devletleri ve Çin gibi ülkelere yeni “Tayvan Modeli”nin
alternatif bir yol vaat ettiğini açıklamayı hedeflemektedir.
Çalışmada büyük ölçüde ikincil kaynaklar, politika raporları ve haberlerden yardım alındı. Bunun yanında, Tayvan’da ikâmet ettiğim süre boyunca salgınla mücadelenin ilk 60 gününe birebir şâhit olmam sebebiyle, bu sırada yaptığım kişisel gözlem ve deneyimlerimin de hâlihazırda olan kaynaklara derinlik vereceğini düşünerek bu çalışmada yer verildi.
Erken teşhis ve kriz
yönetimi
31 Aralık 2019’da dünya çapında
yeni tip virüse dair resmî bir bilgi yokken, Tayvan’ın “Reddit” benzeri bir
forum sitesi olan “PTT”de paylaşılan bir gönderi, bütün dikkatleri üzerine
çekti (Abacus, 2020). Gönderide, Çin’in Wuhan kentinde bilinmeyen bir virüsün
pnömoniye sebep olduğu hakkında Wuhan sağlık yetkilileri tarafından yazılmış
raporun ekran görüntüleri, bu virüsün ikinci bir SARS olabileceğini ima eden
bir poster ve başka doktorlar tarafından yazılmış raporlar bulunuyordu (Abacus,
2020).
Forumda tartışılan bu
gönderi çok geçmeden küresel salgın Covid-19’un ilk haberi olacaktı. Aynı günün
devamında Tayvanlı sağlık yetkilileri, Dünya Sağlık Örgütü’ne (DSÖ) bir e-posta
ile Koronavirüsün insanlar arasında bulaşma olasılığı konusunda uyardı (Times,
2020). Takibinde, DSÖ’nün Tayvan’ın uyarısına karşı duyarsız kalması karşısında
haberler ve devamında Tayvan’ın DSÖ’ye katılımının reddi ve gündemi epey
kızıştırmış olmasına rağmen Tayvan, test ve vaka tanımı konusunda DSÖ standartlarını
takip etmeye devam etti, güncellenmiş hastalık bilgilerini günü gününe
Uluslararası Sağlık Tüzüğü’nde paylaştı (France 24, 2020).
Daha ilk vakayı bile teyit
etmeden, Tayvanlı yetkililer havaalanında, özellikle direkt uçuşla Wuhan’dan
gelen yolcuları, yolcular uçaktan inmeden ateş ve zatürre semptomları
gösterenleri saptama amacıyla değerlendirmeye almaya başladı (Taiwan News,
2020; Lin vd., 2020). Sadece beş gün sonra, bu uygulama son 14 gün içinde seyahat
eden ve giriş noktasında ateşi veya solunum yolu enfeksiyonu semptomları olan
herhangi bir kişiyi içerecek şekilde genişletildi (Wang vd., 2020). Henüz
hâlihazırda bir Covid-19 testi olmamasına rağmen, şüpheli vakalar üzerinde SARS
ve MERS’i de kapsayan 26 ayrı virüs için tarama yapılmaya başlandı. Dahası bu
kararlar, daha Çin yeni tip virüsün insandan insana bulaşabileceğini teyit
etmeden alındı (Wang vd., 2020).
Her şey bu kadar hızlı
aksederken, Tayvan’ın krize bu denli hızlı bir cevap verebilmesinde, Tayvan’ın
2003’teki SARS salgınından bu yana Çin’den gelebileceği düşünülen salgın
hastalıklara karşı sürekli hazırlıklı olmasının rolü büyüktü. 2003’teki bu
salgın, gelecekteki salgınların adaya vereceği zararı nasıl önleneceği
konusunda hayatî ve bir o kadar da acı bir ders oldu (Lin vd., 2020). Tayvan’a
göre bu salgının en büyük bedeli, kaos ve panik ortamını engelleyecek, devletin
kurumlarının, işletmelerinin ve toplumun arasındaki donanımlı ve interaktif bir
bilgi alışverişini düzenleyecek merkezî model bulunmaması sebebiyle ödenmişti
(Aiko, 2020). O günkü deneyimler sonucu kurulan Salgın Merkez Komutanlığı
Merkezi (CECC), bakanlıklar ve diğer komuta merkezlerinin arasındaki yatay iletişimi
sağlaması sayesinde hükûmet ve belediyelerin ağız birliği yapabilmesinde büyük
rol oynadı (Wang vd., 2020).
Tayvan’ın kamu-özel iş
birliği ayrıca hâlihazırda bulunan veritabanlarını birleştirerek kaynakların
etkin dağıtımında ve hızlı müdahaleyi kolaylaştırmak için kullanabileceği mobil
plâtformların yanında ayrıca çevrimiçi haritalar da tasarlayarak zorlukların
üstünden gelmeyi başardı (U.S. Department of State, 2020).
Örneğin, CECC’de çok kısa
bir sürede büyük veri[i] kullanılarak
Ulusal Sağlık Sigortası Sistemi veritabanı ile göçmenlik kurumu veritabanıyla
entegre edilmiş, vakaların tanımlanmasına yardımcı olabilmesi için kişinin 14
günlük seyahat geçmişine ve klinik semptomlarına dayalı verileri gerçek zamanlı
bir şekilde gösteren QR kodu tarama sistemini devreye sokabildi (Chen, 2020).
Tayvan’ın büyük verinin
teknolojiye entegrasyonu sayesinde gerçekleştirdiği bir başka örnek olarak,
CECC’in polis teşkilâtları, yerel yetkililer ve telekom şirketleriyle ortaklık
kurarak, hâne halkı kayıt sistemleriyle beraber yabancıların giriş kartlarından
alınan veriler aracılığıyla yüksek risk altındaki bireylerin tespit edilerek
karantinaya alınması ve cep telefonları aracılığıyla izlenmesi gösterilebilir
(UNDRR, 2020).
Yapay zekâ, insanların
takibini kolaylaştırmanın yanında, geleneksel tıp uygulamalarından toplumların
hastalık salgınlarına daha etkili yanıt vermesine yardımcı olan akıllı tıbbî
teknolojiye geçiş için de kullanıldı. Bu yolda, Tayvan sadece Covid-19
hastaları değil, onlarla ilgilenen sağlık çalışanlarını da korumak için yapay
zekâ, kızılötesi sensörler ve kameraları kullanarak hastaların takibini yapan temassız
tedavi teknolojisini geliştirdi (Chang ve Huang, 2020).
Ayrıca geliştirdikleri,
Çin’den aldığı verileri sadece 20 saniyede yüksek tutarlılıkla işleyebilen
yapay zekâ algoritması, Covid-19’un tespiti ve teşhisinin tutarlılığını
arttırarak, klinisyenlerin akciğer hasarı taramalarını hızlı bir şekilde analiz
etmelerine ve akciğer hasarının ciddiyetini ölçmelerine olanak tanıdı (Chang ve
Huang, 2020).
Tayvan, virüse yakalanan
hastaları tespit ve tedavi etmek için yapay zekâ ve büyük veri
teknolojilerini kullanarak “teletıp” (internet üzerinden tıbbî hizmetler)
çözümünü önermenin yanında (Bangkok Post, 2020) insanların sağlık durumlarını
bildirmelerine ve virüs hakkında tavsiye almalarına olanak tanıyan bir sohbet botu
oluşturmak için iki teknoloji şirketi (HTC ve LINE) ile işbirliği yaptı (UNDRR,
2020).
Bunlar, Stanford
Üniversitesi Tıp Fakültesi’nin açıkladığı bir raporda da belirtildiği üzere,
salgının ilk haberinden itibaren sadece ilk 50 günde büyük bir süratle yapılan
124 kritik müdahaleden sadece birkaçı idi (Wang vd., 2020).
Ancak, karantina
uygulamasına yönelik mobil çözümler ve QR kod sistemleri ile beraber uygulamaya
konulan birçok çözüm yöntemlerinde olduğu gibi, hastanın kendisi tarafından
bildirilen anketler üzerinden toplanan verilerle ilerleyen çözümler, yalnızca
bireyler semptomatik olduğunda ve semptomlarını bildirdiğinde işe yarar
(Whitelaw vd., 2020). Bu çözümlerin birçoğu başka ülkelerin de Covid-19
mücadelelerinde kullanılmasına rağmen, Tayvan’dakine yakın bir başarı yakalanamamış
olunması, yine Tayvan’ın elde kazanımın en büyük kanıtıdır. Çünkü bu çözüm
yöntemlerinden fayda sağlanabilmesi için devletin veri işleme kapasitesi ve
kurumlar arası yatay iletişimi sağlayacak modellerin varlığı kadar, toplumun eş
zamanlı veri paylaşımına katılımı gereklidir. Toplumun uygulamalara katılımı,
karşılıklı güvenilirlik ile sağlanır (Turan vd., 2017).
Güven duygusu, toplumun
gizlilik haklarının güvenceye alınmadan ve hesap verilebilirliği arttıracak
şeffaflık sağlanmadan devamlı ya da mümkün olmayacaktır (Turan vd., 2017).
Birçok çalışma, toplumların güven duydukları kurumları pozitif olarak
yorumladıkları ve tercih ettikleri, diğer yandan eğer etik[ii]
ölçülerin dışına çıkılırsa, toplumun devlete karşı güveninin azalacağını
savunmaktadır (Adaman ve Çarkoğlu, 2000; Blind, 2007).
Yönetim şekillerinin
toplum güveni üzerinde etkileri olduğu her ne kadar bu çalışmanın konusunun
ötesinde olsa da, Tayvan’ın başarısını açıklayabilmek için bu konu, bahsetmeye
değer bulunmuştur. Birçok çalışma, demokrasi ile yönetilen ülkelerin güvene
dayalı temele dayandığını savunurken (Inglehart, 1997), diğer benzer çalışmalar
demokrasinin güveni arttırdığı ve motive ettiği sonucuna varmıştır (Muller ve
Seligson, 1994). Ancak Uslaner’e (2004) göre bu iki savunma da doğru değildir.
Bunu da bazı demokrasilerde devlete güvenen oranı yüksekken bazılarında düşük
olmasıyla açıklar. Her ne kadar otokrasilerin güven ilişkisini yıkacağı
düşünülse de, demokrasilerde de güveni sağlayacak olan yönetimlerin sürekli
değişimi, durumu zorlaştırabilir (Uslaner, 2004).
Putnam’ın (1993) da dediği
gibi, demokrasi olmak, demokrasiyi uygulamaktan çok daha basittir. Dolayısıyla,
Tayvan’da toplumun devletle olan güven ilişkisini Tayvan’ın yönetim şekliyle
ilişkilendirmek mümkün olmayacaktır. Avrupa ve ABD gibi demokrasiyle yönetilen
ülkelerin Covid-19 mücadelelerine bakıldığında, demokrasi olmalarının değil, onu
nasıl uyguladıklarının önemini ortaya koymuştur. Tayvan kadar başarılı olamamış
olmaları, böyle bir genelleme yapmanın doğru olmayacağını göstermiştir. Bazı
araştırmacılar, yönetimlerin bu durumunu çelişkili bulmuş ve yönetimlerin güven
yaratamayacağını savunurken, hukukî düzenlemenin daha tarafsız ve toplumu
sosyal vicdan duygusu olmayan kişilerin hatâlı eylemlerine karşı koruyarak
güven oluşturabildiğini desteklemişlerdir. (LaPorta
vd.1997; Rothstein ve Stolle, 2001; Uslaner 2004).
Tayvan Modeli karşılıklı
güven ve iş birliğini hedeflerken, bu yolda özel hayatın gizliliğinin
korunmasına itina göstermesi, toplumun bu sürece katılımını arttıran
etmenlerden biriydi. Pandeminin daha ilk zamanlarında Bulaşıcı Hastalıklar
Kontrolü Yasası (The Communicable Disease Control Act/ 傳染病防治法) adı altında hazırlanan yasa tasarısı, demokratik
yollarla seçilmiş yasama organı tarafından yürürlüğe geçirildi (Laws &
Regulations Database of The Republic of China , 2020).
Yasa, kendi başına,
kullanıcılara/topluma şeffaflık ve rızâya bağlılık vaat etmesinin yanı sıra,
bunlardan herhangi birinin engellenmesi ya da aksaması hâlinde topluma, özgür
basına ve bağımsız yargı yoluna başvurma hakkını garanti ediyordu. Örneğin bu
yolda, seyahat geçmişi verilerinin kullanıldığı sistemlerde, kişilerin
hareketlerini başkalarının görmesi engellendi (Whitelaw vd., 2020). Tayvan Hükûmeti’nin
bu yaklaşımı, salgının bulaşmasını engellemekte başrolü üstlenen sosyal
koordinasyonu şaşırtıcı düzeyde sağladı. Sağlamlaşan güven sayesinde toplum
kendi üzerine düşeni yaptı ve bu da yetkililere, başka konulara yoğunlaşmaya,
yeni inovasyonlar yapmaya ya da sunulmuş olan hizmetleri geliştirmeye fırsat
tanıdı. Sadece bu bile, büyük ölçekli iş birliklerinin uygulanmasında, toplumun
iş birliği ile bulduğu önlemlere interaktif katılımının önemini
vurgulamaktadır.
Pandemi ile mücadele,
verilerin ve bu verilerin teknolojiye entegrasyonunun önemli bir önleme yöntemi
olması sebebiyle, devletler için ikisinin de üzerinde nihâî kontrolü ele
almasını gerekli kıldı (Ting vd., 2020). Bu tür bir kontrole sahip olmak için
çeşitli yollar kullanıldı. Ancak başarı düzeyi ele alındığında, bugün verinin
ve teknolojinin salgını önlemede kontrolü ile ilgili bu stratejiler ya Çin’in
yaptığı gibi tepeden inme, diğer bir deyişle otokratik yönetim ile sağlanmaya
çalışıldı ya da Avrupa’da olduğu gibi, özel hakların gizliliğini tehlikeye
attığı kaygısıyla sıkışıp kaldı (Foreign Affairs, 2020).
Tayvan Modeli’nde, belki
de diğerlerinden farklı olarak yapılan, toplumun rızâsı, katılımı ve en
önemlisi de hükûmetle iş birliği yapmaya motive eden bir güven ilişkisinin ön
plânda tutulmasıydı.
Çalışmanın bir sonraki bölümü, 2003’teki SARS deneyimlerinin ve küresel salgın Covid-19’un da ötesine uzanan, Tayvan’daki toplum ve devlet arasındaki güven ilişkisinin temellerini atan belli başlı olayları incelemektedir.
Sivil bilgi korsanları ve
Covid-19
“Her şeyde bir çatlak
vardır. Ve ışık, işte öyle sızar içeriye.”
(There's a crack, a crack
in everything. And that's how the light gets in.)-(Leonard Cohen, 1992, Anthem:
The Future)
Tayvan Teknoloji Bakanı
Audrey Tang (唐鳳), bir muhabirin, “Tayvan’daki bu
yenilik ve yaratıcılık rûhunun ne kadarı size itibar ediyor?” sorusu üzerine, “Sanırım gazeteciler, özellikle de yabancı
basın, benim buradaki rolümü gözlerinde büyütüyorlar; belki de Twitter’i en iyi
ben kullandığım için öyle düşünüyorlardır. Ama ben burada insanların
fikirlerini temsil ettiğim için değil, ben insanların aslında hak edilmiş bir
güvenilirlik vaat eden kurumlara güvenebilmeleri için buradayım” şeklinde
cevap verirken, bahsettiği o güvenilirlik vaat eden kurumlar, sosyal inovasyonu
destekleyen Tayvan Devleti’nden başkası değildi (Pri’s The World, 2020).
Yine aynı röportajda Audrey Tang, sosyal inovasyonun, bir maskeyi dezenfekte etmek için geleneksel pirinç
pişirici kullanmaktan, halkın sadece pembe çocuk maskeleri kalınca okula gitmek
istemeyen erkek çocukları için sağlık çalışanlarından pembe maske takmalarını
istemeye kadar, toplumun ortaya attığı sosyal
yenilikler olduğunu söyler (The World, 2020). Bu sosyal yenilikler kulağa her
ne kadar klâsik bir halkla ilişkiler alıştırması gibi gelse de Audrey Tang, Tayvan’ın teknoloji kullanımına yönelik bakış açısında
benzeri görülmemiş bir değişiklik yaparak işleyişe farklı bir dokunuş kattı.
Ayçiçeği Öğrenci
Hareketi (太陽花學運) patlak verdiğinde, Audrey Tang’ın da içinde bulunduğu bağımsız
yazılım korsanlarından oluşan bir kolektif grup olan g0v
("gov-zero"), mevcut hükûmet süreçlerini ve hizmetlerini bağımsız
olarak yeniden tasarlamak ve vatandaşların, devletin nasıl işlediğini
görmelerini sağlamak için hükûmet bilgilerini açıkladılar ve halka sundular
(Citizen Lab, 2020). Protestonun bitmesiyle, vatandaşlar ve hükûmet arasındaki
güven duygusunu yeniden canlandırmanın bir yolunu arayan (dönemin) Dijital
Bakanı Jaclyn Tsai, g0v’un hackathonlarından birine katıldı (Citizen
Lab, 2020). Bu, Tayvan’ın hem Covid-19, hem de küresel düzende ideolojik
farklılığını ortaya koyacağı bir dizi düzenlemenin ilk kıvılcımıydı.
Sivil yazılım korsanlarının
genellikle mevcût kurumları tehdit ettikleri düşünülse de, Tayvan, sivil korsanların
başarısı karşısında “Bükemediğin bileği öpeceksin” şeklinde bir
yaklaşımı benimsedi ki bu sadece Asya’da değil, dünyada benzerine rastlanmamış
bir durumdu (Citizen Lab, 2020). Bu yaklaşım, Tang’ın 2016’daki seçimle birlikte
Dijital Teknoloji Bakanı olmasını takip etti. Tang’ın, teknoloji
uygulamalarında kitle kaynaklı görüş (crowdsourcing opinion) alınması
konusunda ısrarı üzerine Tayvan Hükûmeti, diğer benzer düşünen ülkelerden
farklı olarak, tarafsız bir vatandaş platformu olan “vTaiwan”ın başlatılması
üzerine sivil yazılım korsanlarıyla bir iş birliği plânı yaptı (Haegen, 2020).
“Güven” kavramı bireyleri,
kurumları, işletmeleri ve Tayvan’a istisnaî bu durumda sivil yazılım korsanları
bile iş birliğine motive edecek sözleşmenin bir değişkenidir. Tayvan’da
devletle sivil korsanlar arasındaki bu beklenmedik iletişimin kaynağı,
Uslaner’in (2003) “stratejik/kısmî güven” olarak açıkladığı türe
benzerlik gösterir. Basitçe, eğer devlet yazılım korsanlarının sözlerini
tutacaklarına ve korsanlar da devletin sözünü tutacağına inanıyorsa, aralarında
iş birliğine gitmeye karar verirler. Bu iş birliği, ancak taraflar birbirini
tanıyorsa gerçekleşir; çünkü birbirini tanımayan ikili arasındaki bir ilişkide
stratejik bir çıkar söz konusu olamaz. Her sözleşmede olduğu gibi, güven
ilişkisinde de taraflara belli haklar ve görevler tayin edilir. Bir sistemde
veya hizmette bu karşılıklılık ilişkisi ne kadar yoğun hissettirilirse, güven
uyumu da o kadar artar (Turan vd., 2017).
Frey ve Feld (2002),
toplum ve devlet arasındaki bu ilişkiyi “karşılıklı etkileşim, saygı ve
dürüstlüğe bağlı olan bir partnerliğe” benzetmiştir.
Bu anlamda Tayvan Hükûmeti
ve sivil yazılım korsanları arasında, prosedürlerin açıklığı ve şeffaflığına
dayalı bir güven uyumu olduğunu söylemek yanlış olmayacaktır. Tayvan’ın bu
benzersiz yaklaşımı, aşağıdan yukarıya doğru bilgi paylaşımı, kamu-özel iş
birliği, hacktivizm[iii] ve katılımcı
kolektif (crowdsourcing) eylem gibi kavramlar içerir ki bu, ülkenin
Koronavirüse karşı rızâya dayalı ve şeffaf bir dizi müdahaleyi koordine etme
başarısının merkezinde yer almıştır (Haegen, 2020). Tayvanlı vatandaşların
virüsün bulaşmasını azaltmak için birlikte çalıştığı tarafsız forum sitesi “vTaiwan”,
buna en güzel örnek olacaktır.
Tayvan’a “Diamond Princess”
adlı, kısmen yüksek enfeksiyon oranına sahip bir yolcu gemisinden yolcuların inmesiyle,
bir grup girişimci, Dijital
Teknoloji Bakanlığı ve g0v arasındaki iş birliğinden doğan hâlihazırdaki
bu plâtformda bir çalışma gerçekleştirdi (Foreign Affairs, 2020). Vatandaşların,
Diamond Princess yolcuları tarafından ziyaret edilen riskli yerlerden haberdar
olmaları için şehir çapında bir uyarı haritası oluşturuldu (Haegen, 2020). Bu
çalışma, Tayvan’da toplumun önlemlere katılımının ciddiyetini ortaya serecek
niteliklere sahipti. Bireyler, çeşitli medya araçlarını (bir çağrı hattı veya
akıllı telefonlar gibi) kullanarak semptomlar hakkında gönüllü ve gerçek
zamanlı olarak plâtformda rapor verdiler; bu bilgiler hızla doğrulandı ve
harmanlandı (Foreign Affairs, 2020). Sonuç daha sonra, toplum tarafından
oluşturulan ve kullanıcıların akıllı telefonda konum geçmişlerini indirmelerine
izin veren daha birçok uygulamayla birleştirildi (Haegen, 2020). Bu, proaktif
davranışı teşvik eden, sağduyuya dayalı bir tasarımdı. Maruz kalma konusunda
endişelenen kullanıcılar, diğerlerini korumak için ileriki toplum etkileşimlerini
sınırladılar.
Bir diğer -belki de en çok
takdir edilen- örnek, girişimcilerin g0v hacktivistleriyle çalıştığı “medikal
maske haritası” olacaktır. Orada kaldığım süre boyunca, özellikle hastanelerin
etrafındaki mağazalarda medikal maskelerin tükenmesiyle başlayan ve ardından
tükenmenin yarattığı aşırı panik alımını önlemek için Hükûmetin aldığı önlemler
ve hizmetler dizisine birebir şâhit oldum. Sadece birkaç gün içerisinde, kişi
başına haftada üç medikal maskeden oluşan ulusal bir maske temini sistemi
oluşturdu ve eczaneler dışında satışı yasaklandı. Maske üreten firmalarla üretimini
günde 10 milyona kadar çıkarmayı plânlayan bir anlaşma yapıldı (Wang vd., 2020).
Çok geçmeden eczanelerin önünde uzun kuyruklar oluşmaya başlamıştı bile. Ancak
Tayvan Hükûmeti’nin, bu düzenlemenin eczanelerin günlük satışına yetersiz
kalacağını anlaması çok uzun sürmedi ve daha sonra Hükûmet, gerçek zamanlı ve konuma
özgü verileri kullanarak topluma maskelerin nerede ne kadar kaldığı bilgisini sağlayan
bir uygulama programlama arayüzü (API) yayınladı (Foreign Affairs, 2020).
Dahası bu uygulamada, herkesin
süre sınırı olmadan alım satım yapmasına ve daha çok ihtiyacı olanların maske
teminini kendi içinde sirküle olabilen bir bağış sistemine izin verildi. Böylelikle
korsan satış ihtimâli engellendi.
Her şeyden önce, bu
uygulamanın başarısının arkasında, zamanlarının ve çabalarının büyük bir
kısmından fedakârlık etmeye istekli Tayvan vatandaşları vardı. Bu fedakârlığı
hak etmek için Tayvan Hükûmeti, kullanıcıların özel haklarının güvencesini, bu plâtformda
rapor edilenlerin hareket tarihlerinin makul kalıplara karşılık getirilmesi, ayrıntıların
kaydedilmesine izin verilmemesi ve trollerin dışlanması ile sağladı (Foreign
Affairs, 2020). Böylece plâtform, açık bir veri sistemi olduğu gibi, hattâ katılıma
açık olmasına rağmen dezenformasyon ya da paniğin yayılmasına mahâl de bırakmadı.
Toplumun bu interaktif
katılımı, Hükûmetin tek tip ve aşırı sosyal uzaklaşma politikalarından kaçınılarak
salgına karşı çevreleme sağlamasıyla salgının ekonomik yükünü önemli ölçüde
azaltmıştır. Bu durumda hem vatandaşlar tehlike altındaki yerlerden kaçınabilmiş,
hem de tehlikeli noktaları ziyaret edenler kendi kendilerini karantinaya alabilir
hâle gelmiştir.
Topluluk tarafından
oluşturulan düzinelerce uygulama, pandemiye dünyanın en iyi yanıtını verme konusunda
da destek verdi. Bu benzersiz yaklaşım, Tayvan’ın herhangi bir boyutta veya zamanda
malzeme ve test sıkıntısı çekmesini engelledi (Aiko, 2020). Teknolojiyi “toplumu
devlete şeffaf hâle getirmek” amacıyla kullanan diğer devletlerin aksine “devlet
ve devletin işleyişini topluma şeffaf hâle getirmek” için bir araç olarak gören
Tayvan, topluma kendisini sistemin bir parçası olarak hissettirmeyi başardı ve
akıllara gelmeyecek düzeyde, iş birliği esaslı, bu kendine has kamu güveni
ilişkisini oluşturabildi. Tayvan’ın uygulamaya koyduğu bilişim teknolojileri
tabanlı iletişim stratejisi, bunun yalnızca bir toplumsal sağlık sorunu olan
virüsle savaşmakla ilgili değil, aynı zamanda hükûmet ile insanlar arasında
güven inşâ etmek ve böylece süreçte toplumu güçlendirmekle ilgili olduğunu
kanıtladı.
Audrey Tang, yine bir röportajında bunu şöyle açıkladı: “Önceleri, ‘Demokratik Tayvan Devleti’nde bakanlar size güvenir’ diye tweet atardım. Bence burada vatandaşlara tamamıyla güvenmek ana felsefe olmalıdır. İlk seçime daha 1996’da geçmiş, henüz genç bir demokrasi olabiliriz. Ancak biz demokrasiyi, sadece birkaç kişinin milyonlarca insanla konuşması değil, o birkaç kişinin milyonlarca insanı dinlemesi için değiştirebileceğimiz ve geliştirebileceğimiz bir dizi teknoloji olarak görüyoruz.” (Pri’s The World, 2020)
Sonuç
Yanı başındaki süper gücün
gölgesinde, küçük ama teknolojik olarak ileri bir ülke olan Tayvan, son
yıllarda teknolojinin demokratik değerlere risk yaratabileceği düşüncesi yerine,
teknolojinin demokratik değerler yararına çalışmasını sağlayarak dünyanın en interaktif
siyâsî kültürlerinden birini geliştirdi. Bu “sivil ya da sosyal teknoloji”
adıyla bilinen kültür, ülkenin Yeni Tip Koronavirüse karşı en güçlü bağışıklık
sistemi sahibi olduğunu kanıtladı.
Bu başarı, teknoloji,
aktivizm ve sivil katılımın bir ürünüdür. Tayvan’da bilişim teknolojileri, iş
birliğini sürdürmenin yolu olarak görülen sosyal inovasyonu arttırarak Tayvan
toplumunu şekillendirmek için kullanılır.
Belki de Covid-19’a karşı mutlak
bir zafer iddia etmek için henüz erken olabilir. Ancak şu açıktır ki, teknoloji,
virüsü ânında kontrol altına almaya yarayan sihirli bir değnek değildir. Bunu,
Tayvan, daha pandeminin ilk aşamalarında, Çin’den ve diğer Asya ülkelerinden ve
hattâ Avrupa ile Amerika Birleşik Devletleri gibi güçlü demokrasilerden çok
daha etkili bir yaklaşıma sahip olmasıyla kanıtlamıştır.
Öneriler
Yeni Tayvan Modeli,
şüphesiz ki mevcût krizin ötesinde güçlü bir vaatte bulunuyor. Bunu Tayvan’ın,
sadece Koronavirüse karşı verilen mücadelede değil, diğer zorluklarla
karşılaştığında da aynı kapasiteyi gösterebilmiş olmasından anlıyoruz.
Örneğin, son
Cumhurbaşkanlığı Seçimlerinde, toplumun inşâ ettiği ve işlettiği bu plâtformu Çin’den
gelen dünyanın en büyük dezenformasyonuna karşı yararına kullanmayı başarmış ve
Pekin’in desteklediği adaya karşı seçimi kazanmıştır (Wang, M. vd., 2020;
Mcgregor ve Kassam, 2020).
Bunun yanında, olağanüstü
çevre standartları, iklim emisyonunun azaltılması ve bir dizi başka politika
alanında, bu plâtform ve toplumun katılımıyla oluşturulup işlemeye devam eden
daha birçok uygulamayla benzer başarılar elde edilmiştir.
Sözün özü, Tayvan Modeli,
teknolojinin kullanımında, hem Çin’in savunduğu tepeden inme bir sisteme dayalı
gözetim teknolojisini (surveillance), hem de ABD’nin desteklediği reklâm
odaklı Batılı teknoloji devlerini takip etmektense “başka bir yol” sunuyor.
Tayvan Modeli, teknolojinin ideolojik olarak tüm demokratik toplumlara (buna
dijital gözetimin zararlı olabileceğini ve bu yüzden değerler kapsamında
sınırlanması gerektiğini savunan Avrupa ve ABD de dâhil) cazip kılabilecek bir demokrasi
aracı olarak kullanılabileceğini ispatlıyor.
Teşekkür
Bu çalışmada değerli
görüşleri ve fikir alışverişi için Dr. Albert Chi-jiun Chang’a ve uzun süredir
Türkçe bir çalışma yapmamış olmamın bende yarattığı sıkıntıyı hafifletmek için
bana yardım edip mânevî desteğini hiçbir zaman eksik etmeyen babam Filiz
Yıldırım ve kuzenlerim Cansu ve Cantürk Gülçelik’e, ayrıca desteklerini eksik
etmeyen Sayın Hasan Chih-tang Chang ve Sayın Sibel Chen’e teşekkürü borç
bilirim.
Kaynakça
Abacus (2020) How a
Reddit-like forum helped Taiwan prepare early for Covid-19, Retrieved from https://www.scmp.com/abacus/tech/article/3080309/how-reddit-forum-helped-taiwan-prepare-early-covid-19
Adaman, F. ve Çarkoğlu A.
(2000), Türkiye’de Yerel ve Merkezi Yönetimlerde Hizmetlerden Tatmin,
Patronaj İlişkileri ve Reform, İstanbul: TESEV.
Aiko, Doden (2020)
Taiwan: Boosting social innovation through IT | NHK WORLD-JAPAN News.
Retrieved from https://www3.nhk.or.jp/nhkworld/en/news/backstories/1239/
Bangkok Post (2020).
Taiwan leads telemedicine solutions to COVID crisis. Retrieved, from
https://www.bangkokpost.com/thailand/pr/1906885/taiwan-leads-telemedicine-solutions-to-covid-crisis
Chang, W., ve Huang, I.
(2020). Taiwan’s Leading-Edge Technologies Help Tackle COVID-19. Retrieved 28
September 2020, from
https://blog.semi.org/technology-trends/taiwans-leading-edge-technologies-help-tackle-covid-19
Chen, Stacy (2020)
“Taiwan Sets Example for World on Howto Fight Coronavirus”, ABC News
Citizen Lab (2020).
Pioneers #1: Audrey Tang, Taiwan's Digital Minister - CitizenLab's Blog.
Retrieved from
https://www.citizenlab.co/blog/civic-engagement-fr/pioneers-1-audrey-tang-taiwans-digital-minister/
Dinler, Demet (2003)
“Türkiye’de Güçlü Devlet Geleneği Tezinin Eleştirisi” , Praksis, 9, ss.
17-34.
Duff-Brown, Beth (2020)
“How Taiwan Used Big Data, Transparency and a Central Command to Protect Its
People from Coronavirus“, Stanford Universitesi
Foreign Affairs (2020)
How Civic Technology Can Help Stop a Pandemic. Retrieved from
https://www.foreignaffairs.com/articles/asia/2020-03-20/how-civic-technology-can-help-stop-pandemic
France 24 (2020)US
criticizes WHO for ignoring Taiwan virus warnings - France 24. Retrieved from
https://www.france24.com/en/20200409-us-criticizes-who-for-ignoring-taiwan-virus-warnings
Frey, B. S. ve L. P. Feld
(2002), “Deterrence and Morale in Taxation: An Empirical Analysis”, CESifo
Working Paper no. 760, Ağustos.
Haegen, J. (2020). Audrey
Tang Praised for Coronavirus Prevention Tactics - The News Lens International
Edition. Retrieved from https://international.thenewslens.com/article/132023
Holsti, K. J. (1996), The
State, War and the State of War, Cambridge/New York/Melbourne: Cambridge
Universty Press.
Kılavuz, Raci (2003),
Kamu Yönetiminde Etik ve Bir Sorun Alanı Olarak Yozlaşma, Ankara: Seçkin.
Laws & Regulations
Database of The Republic of China
(2020). Communicable Disease Control Act - 傳染病防治法-全國法規資料庫,
Retrieved from https://law.moj.gov.tw/ENG/LawClass/LawAll.aspx?pcode=L0050001
Lin, C., Braund, W.,
Auerbach, J., Chou, J., Teng, J., Tu, P., & Mullen, J. (2020). Policy
Decisions and Use of Information Technology to Fight Coronavirus Disease,
Taiwan. Emerging Infectious Diseases, 26(7),
1506-1512. doi: 10.3201/eid2607.200574
Longenecker, J., J.
McKinney and C. Moore (1988), “Egotism and Independence: Entrepreneurial
Ethics”, Organizational Dynamics, Winter.
Mcgregor, R. ve Kassam N.
(2020) “Taiwan’s 2020 Elections”, Lowy Institute for International Policy,
JSTOR, https://www.jstor.org/stable/resrep25092
Pri’s The World (2020).
How Taiwan is battling coronavirus with tech, crowdsourced data and trust.
Retrieved from https://www.pri.org/stories/2020-08-17/how-taiwan-battling-coronavirus-tech-crowdsourced-data-and-trust
Steiner, G. A. and J. F.
Steiner (1985), Business, Government and Society, New York: Random House.
Taiwan News (2020).
Diagram of confirmed cases of COVID-19 in Taiwan | Taiwan News. Retrieved,
from https://www.taiwannews.com.tw/en/news/3893436
Foreign Affairs (2020) Taiwan’s
Initial Success Is a Model for the Rest of the World“,
Here's What Taiwan Told
the WHO at the Start of the Virus Outbreak. Retrieved from
https://time.com/5826025/taiwan-who-trump-coronavirus-covid19/
Ting, D., Carin, L.,
Dzau, V., & Wong, T. (2020). Digital technology and COVID-19. Nature
Medicine, 26(4), 459-461. doi: 10.1038/s41591-020-0824-5
Toker, Seca (2020)
Koronavirüs Salgını ile Mücadelede Büyük Veri ve Yapay Zeka Çalışmaları, Seta
Perspektif
Turan, Erol, Aydilek,
Emre ve Taban, Hayati Okutman (2017) Vatandaşların Güven Algılarının ve
Vatandaşla Devlet Arasındaki Psikolojik Sözleşmenin Kamu Yönetimine Etkisine
Yönelik Uygulamalı Bir Araştırma, Selçuk Üniversitesi Sosyal Teknik ve Araştırma
Dergisi, Sayı: 13, ss. 25-44
U.S. Department of State
(2020). The Taiwan Model: Freedom as a Compass for Technology - United States
Department of State, Retrieved from
https://www.state.gov/the-taiwan-model-freedom-as-a-compass-for-technology-2/
UNDRR (2020) What
coronavirus success of Taiwan and Iceland has in common. Retrieved from
https://www.preventionweb.net/news/view/72500
Wang, C. Jason, Ng, Chun
Y., and Brook, Robert H. (2020) Response to COVID-19 in Taiwan: Big Data
Analitics, New Technology, and Proactive Testing, JAMA, 323(14):1241-1342,
doi:10.1001/jama.2020.3151
Wang, M., Nguyen, N.,
Dai, S., Chi, P., & Dow, C. (2020). Understanding Potential Cyber-Armies
in Elections: A Study of Taiwan. Sustainability, 12(6),
2248. doi: 10.3390/su12062248
Whitelaw, S., Mamas, M.,
Topol, E., & Van Spall, H. (2020). Applications of digital technology in
COVID-19 pandemic planning and response. The Lancet Digital Health, 2(8),
e435-e440. doi: 10.1016/s2589-7500(20)30142-4
Yegen, Ceren (2014) Dijital Aktivizmin Bir Türü Olarak Hacktivizm ve “RedHack”, E-journal of Intermedia, Fall 2014 1(1)
[i] Teknolojik imâanlara
ulaşılabilirliğin kolaylaşmasıyla her bireyin her yaptığı faaliyet dijital
dünyada bir veri izi bırakmaktadır. Sosyal medya platformlarından internette
yayımlanan ve kişiler arası gönderilen videolara, cep telefonu konum
bilgilerinden akıllı bilekliklerin sensör verilerine kadar birçok veri yığını
bu bağlamda düşünülebilir. Bu veri izleri bütünü büyük veri olarak bilinir
(Toker, 2020).
[ii] Etik ödev yükümlülük
sorumluluk gereklilik gibi kavramları analiz eden doğruluk ya da yanlışlıkla iyi
ve kötüyle ilgili yargıları ele alan moral ilkelerinin kodu olarak
tanımlanabilir. (Kılavuz, 2003)
[iii] Aktivizmin iletişim
teknolojilerini kullanarak dijital mecralarda icra edilmesi anlamına gelen
dijital aktivizm; slaktivizm, kliktivizm, hacktivizm vb. türler ile kendisini
göstermekte ve bireyleri yeni iletişim teknolojilerini kullanarak söz konusu
aktivist faaliyetleri çok hızlı, etkili, çoksesli, eşzamanlı ve her yere
ulaşabilir şekilde gerçekleştirmektedir. Politik gerekçeler görerek ya da
göstererek hacking eylemi yapmak olarak tanımlanan hacktivizm de internet
aracılığı ile yine internet üzerinden yapıldığından bu anlamda bir dijital
aktivizm faaliyeti olarak gerçekleşmektedir (Yegen, 2014)